Curaçao – Juli / Augustus 1994

Dag 3 – Dinsdag 19 Juli 1994
curacao Curaçao

Het tijdsverschil went al. Vanochtend om half acht wakker. Het regent! Maar dat is na 5 minuten over. Om 8 uur worden we weer opgehaald door Leo. Vanuit de Kaya Lima halen we de familie van Irene op: Wilma, Geert, Daniëlle, Stephanie & Elianne. Al wachtende op hun huurauto komen we de purser van onze vlucht tegen.
Buiten stortregent het en is het dus glad geworden. Een paar straten verderop is het droog.
Daniëlle rijd met de volwassen mee, Leo zit in de Jeep vol met kinderen. Irene ontpopt zich als een deskundige reisleider. We krijgen bij alles wat we zien uitleg. We rijden langs flamingo’s en de st. Willibrord kerk en zijn op weg naar de DaaiBooiBaai.

Voordat we bij de baai arriveren komen we nog langs een kerkhof, anders dan wij die in Nederland kennen, hier is de grond zo hard (koraal) dat er geen graven in de grond gemaakt kunnen worden, dus wordt alles boven de grond ‘begraven’.

Irene, Daniëlle & Jacqueline arriveren als eerste bij de baai. Het strand is best vies. Allerlei botjes van barbecues etc, liggen verspreid op het strand. Trouwens het hele eiland is één groot vuilnisvat. Overal zwerven blikjes, plastic, flesjes en andere troep. Afgedankte auto’s worden langs de kant van de weg gedumpt. Kadavers van honden, geiten en andere dieren liggen langs de weg letterlijk weg te rotten. En stinken!

De DaaiBooiBaai zelf is wel erg mooi, het water is heerlijk warm en erg helder! Gelukkig staan er op het strand enkele ‘hutjes’ voor wat schaduw.
Als de anderen ook arriveren kunnen we snorkelen. Prachtige vissen zwemmen langs. Het lijkt één groot aquarium. Schitterend. Maar er zijn ook zee-egels op de rotsen, daarbij dus flink uit de buurt blijven!
Na een tijdje wordt de klip beklommen, dat levert een schitteren uitzicht op.

Na het zwemmen gaan we naar Kaya Lima, douchen en eten we brood. We houden ons rustig tot na het heetst van de dag en gaan boodschappen doen voor de nasi (met gebakken banaan) in het “zuikertuintje” een peperdure supermarkt:

Cornflakes: 8,70 (groot verpakking)
Chips: 5,25 (niet gekocht dus)
Maar het vlees is relatief het goedkoopste.
(1 Antilliaanse gulden ~ fl1,07)

’s middags maken we een rondrit over het eiland langs de dure wijken en de sloppenwijken.
We zien ook de Julianabrug en de raffinaderij (die je overal ruikt). Vlak naast de raffinaderij ligt de oudste Joodse begraafplaats van het westelijk halfrond: Beth Haim, met grafstenen daterend uit 1668.
De tafel berg hebben we ook nog bezocht. Men heeft hier getracht aan fosfaatwinning te doen, maar dat bleek niet rendabel.

’s avonds staat de heerlijke nasi, door Leo vervaardigd, op het menu. Compleet met gebakken banaan, saté & bier! Heerlijk.
Als het donker wordt (zo rond half 7) komen ook de muggen weer. Met name Wil & Arnoud moeten het ontgelden. Later ontdekken ze ook Rianne & Jacqueline.
De kinderen, 8 in totaal. 7 meisjes & Arnoud, houden een disco. De volwassenen mogen niet komen kijken maar ze zweten zich het rambam. Om kwart voor negen vertrekken richting huis en vooral Douchen!

We krijgen de Toyota nu zelf mee.

« Vorige Pagina Volgende Pagina »