Ieper – Augustus 2008

Verslag van een lang weekend fietsen in/rondom Ieper (België) samen met mijn vader.

Vrijdag 1 Augustus 2008
Nederland Amsterdam – België Ieper

Na lekker uitgeslapen te hebben (half 9) douchen, koffertje volproppen, camera in de tas, ontbijt mijn vader gebeld dat ik klaar stond om te vertrekken (planning was half 11/11 uur, maar ik was rond half 10 al klaar). Half uurtje later was pa er, fiets achterop de auto gezet, spullen in de auto gestopt en richting het zuiden gereden. TomTom wees de weg (al had het ook prima zonder gekund, al hadden we dan niet geattendeerd geweest op een aantal flitspalen.

Rond 2 uur waren we in Ieper. Klein Bed & Breakfast dat mijn vader via internet had gevonden.
Een aardige mevrouw deed open, al snel bleek dat ze erg graag met de gasten praat en we kregen dan ook direct het verhaal te horen dat ze vroeger in Nederland had gewoond. Nadat we de kamer gezien hadden en deze goed hadden gekeurd hebben we de auto uitgeladen, de fietsen eraf gehaald, de auto geparkeerd en zijn we een rondje door het stadje gereden op de fiets.
Al snel zag ik een hoop mooie dingen die ik wel graag op de foto zou willen zetten, na wat heen en weer gefietst te hebben en wat rondvragen, hebben we de VVV gevonden en even later ook een supermarkt. Aangezien het al tegen half 3 was en ik na mijn ontbijt (plakje snijkoek) niks meer had gehad, begon ik toch wel honger te krijgen.

Nadat we de lunch hadden opgegeten besloten we om het stadje te gaan bekijken, het weer zag er nogal dreigend uit en om nu gelijk al een nat pak op te lopen, hadden we niet heel veel zin in. Achteraf gezien had het makkelijk gekund het trok zelfs nog even helemaal open, maar dan had ik niet zulke mooie foto’s kunnen maken. Architectuur tekent toch wat mooier af tegen een blauwe lucht dan tegen een grijs wolkendek. Terwijl ik de kerk(en) van Ieper op de gevoelige plaat vastlegde heeft mijn vader een smerig bakje koffie zitten drinken (zat slagroom of iets dergelijks op).

Vervolgens zijn we het Iepers museum in geweest, waar het e.a. over de oorlog die hier geweest is (1914-1918 – 1e Wereld Oorlog) verteld werd, daar we morgen een fietstocht langs verschillende historische monumenten willen gaan doen, wel handig dan ben je weer helemaal up-to-date over wat er ook alweer voor verschrikkelijke dingen zijn gebeurd. Je mocht zelfs foto’s binnen maken dus ook dat heb ik gedaan.

Eenmaal weer buiten zijn we nog een rondje door de stad gaan lopen om naar een leuk restaurantje te zoeken (beetje weg van het hoofdplein) maar konden dat helaas niet echt vinden. Het lijkt wel uitgestorven zodra je de hoek om bent van “de grote markt”. Dan maar daar ergens in een supertoeristisch restaurant gaan eten. Wat zeker niet verkeerd was. Na een tweetal lekkere Belgische biertjes kwam het hoofdgerecht: “Paling, bereid in het hommelbier”. Geen paling zoals op een broodje, nee in blokjes waar je zelf de ruggengraat nog moest afhalen. Gelukkig geen graten vis dus.
Daarbij kregen we echte Belgische frites met ontzettend lekkere Belgische mayo, die je in NL dus niet kan krijgen. Gelukkig maar, anders zou ik frites(patat) nog lekker gaan vinden.

Het toetje hebben we laten schieten, daar het tegen 20:00 liep, en er elke dag om 20:00 in Ieper een ceremonie is bij de Meensepoort, “The last post”. Je zag ook het hele plein langzaam die kant op stromen. Daar aangekomen bleek het best wel druk.
Arnoud zou Arnoud niet zijn, als daar geen oplossing voor te vinden was, dus met een dikke camera om de nek op zo’n persoon afgestapt die daar het e.a. regelde. Verteld dat ik foto’s wilde maken voor een jongerenblad uit Nederland en ik graag ergens vooraan zou willen staan, liefst niet achter zo’n draad. Geen probleem, ik kreeg een mooie plek toegewezen. Tot ongenoegen van een paar mensen die wel achter de draad stonden. Tja, ik heb toestemming dus ga maar bij hen klagen. Het was zeker de moeite waard, indrukwekkend om te zien en heeft mooie plaatjes opgeleverd.

Na de ceremonie zijn we de Meensepoort zelf gaan bekijken, bijna het gehele complex bestaat uit platen waarop de namen van gevallenen in de oorlog zijn gegraveerd. Ook lagen er her en der wat bloemstukjes van familie van een van de militairen wiens naam hier tussen stond. Erg veel Britten die hier naartoe zijn geweest en nu naar toekomen om hun overledenen te herdenken.
Na wederom wat plaatjes geschoten te hebben van de poort en de omgeving zijn we terug gelopen naar “de grote markt” om nog ergens een nagerecht te nuttigen, pa nam een koffie en ik een milkshake. Ook dan kom er weer achter dat België toch anders is dan Nederland, milkshake bestaat hier uit opgeklopte (lauwe) melk. Nee dan toch liever zo’n echte milkshake (met een beetje rum er doorheen).

Nadat het nagerecht op was, terug gelopen naar het hotel. Daar bleek dat er draadloos internet aanwezig was (had de laptop mee om naar de foto’s te kunnen kijken). Zonder problemen de WEP key gekregen van de Bed & Breakfast (had het ook kunnen gebruiken zonder te vragen, tooltjes genoeg), maar dacht, laat ik het maar netjes vragen, want de laptop blijft toch achter in de hotelkamer.
Beetje geïnterneerd, het weer voor morgen bekeken, de foto’s bekeken en een aflevering van Entourage gekeken (terwijl mijn vader wat anders op tv aan het kijken was). Daarna was het tijd om te gaan slapen.

Volgende Pagina »

Dit bericht heeft 2 reacties

1. Ik lees 1 bladzijde per dag okee? Dag 1 heb je in elkgaval lekker gegeten en tegen onze lieve Zuiderburen gelogen. FOEI!! 😀

2. Alleen de plaatjes nog gekeken, verhaal komt over 11 jaar als ik het Curaçao-verhaal uit heb!! 😉