Berlijn – Oktober 2008

Treinreiswinkel - Nederlandse Spoorwegen / Deutsche Bahn

TreinreiswinkelDeutsche Bahn

Verslag van een lang weekend naar Berlijn ter gelegenheid van het 30 jarig huwelijk van mijn ouders.

17 oktober 2008 t/m 20 oktober 2008.

Dag 1 – vrijdag 17 oktober 2008
Nederland Amsterdam – Duitsland Berlijn

Om 9:45 de bus richting Station Duivendrecht waarvandaan de Intercity naar Amersfoort zou vetrekken.
Deze vetrok om 10:34. Mijn ouders, Rianne (zusje) & Gerben (vriendje van Rianne) kwamen iets voor 10:30 aangelopen.
We moesten in Amersfoort overstappen op de Internationale Trein naar Berlijn. Deze vetrok om 11:45, tijd genoeg na aankomst (iets na 11 uur) om nog iets te drinken in een van de restauraties op het station.

Nadat alles op was, zijn we terug gelopen naar het perron om daar op de juiste plek te wachten op de trein. Aangezien we gereserveerde plaatsen hadden (rijtuig 6) moesten we bij vak D wachten. Eenmaal aanboord hadden we snel onze plaatsen gevonden, helaas hoefden we niemand weg te sturen, dat was wel lollig geweest.
Gerben zat naast een Duitse, mijn ouders naast elkaar en ik naast Rianne.

Onderweg hebben we ons vermaakt met spelletjes op de telefoons, Nintendo DS-en en “ouderwets” met een kaartspelletje Skipbo. Ook nog wat gelezen, sudoku’s gemaakt en muziek geluisterd. Het landschap was niet zo heel erg boeiend. De treinreis duurde in totaal ongeveer 6½ uur.

Tegen half 6 kwamen we aan in Berlijn, op het Hauptbahnhof. Een mooi architectonisch gebouw om te zien, dus daar zijn ook gelijk de eerste foto’s van gemaakt. Ook zijn er op het Hauptbahnhof de kaartjes voor het openbaar vervoer gekocht zodat we 72 uur lang onbeperkt met het OV konden reizen in zones A & B.

Nadat de kaartjes gekocht waren, gingen we met de S-bahn richting het hotel Savoy we stapten uit bij “Zoologischer Garten” in het stadsdeel Charlottenburg.
In een boekje hadden mijn ouders het adres gevonden, pas nadat we het station uitwaren…
Eenmaal bij het adres, zagen we een chique 4 sterren hotel, luxe en comfort alom. Echter hadden ze geen reservering van ons staan in het systeem. Blijkbaar gebeurde het nogal vaker dat toeristen bij het verkeerde adres eindigen, want de dame achter de balie trok al snel de conclusie dat we niet bij Hotel Savoy moesten zijn, maar bij Pension Savoy. Gelukkig was dat niet erg ver weg. Ook mijn TomTom op de telefoon bevestigde dat.

Eenmaal aangekomen bij het juiste overnachting adres (nabij een zijstraat van de Kurfürstendamm) rook het daar aardig naar lelies die in de hal stonden. Beetje naar een grafkamer, maar goed gelukkig rook je dat in de kamers niet. Mijn ouders en Gerben & Rianne hadden allebei een 2 persoonskamer, ik kreeg een 1 persoonskamer. Allemaal prima in orde voor 3 nachten slapen.
Nadat we de kamers hadden betrokken, waar ik direct de verwarming heb uitgedraaid (leek wel een oven daar binnen!) en de ramen had open gezet gingen we richting het centrum om iets te eten, gewapend met camera’s natuurlijk.

Vanaf het hotel liepen we naar de bushalte aan de Hardenbergplatz, een plein dat bij het station lag waar we waren uitgestapt. Vanaf daar gingen we met bus nummer 100 naar de stad, we kwamen onderweg langs een aantal bezienswaardigheden die prachtig verlicht waren. Blijkbaar was er dit weekend een “Festival of Lights” in Berlijn, erg mooi om te zien, maar uit de hand daar van foto’s schieten, dat schiet natuurlijk niet op. Gelukkig had ik wel mijn statief in de koffer gepropt, maar die lang nog in het hotel, helaas. Iets dus voor morgenavond om terug naar de stad te gaan.

Nadat we even wat hadden rond gekeken en gezocht naar een restaurant zijn we uiteindelijk bij een typisch Duits restaurant gaan eten, gelukkig want daarvoor ben je tenslotte in Duitsland. We begonnen met een wilde paddestoelensoep en als hoofdgerecht bestelden we allemaal iets met varkensvlees in verschillende vormen. Een grote pot echt Duits bier ontbrak natuurlijk niet. Berliner bier!
Gelukkig was pa mee om een aantal onderdelen van de kaart te vertalen, zo leer je ook nog wat op zo’n reisje.
Het eten smaakte allemaal prima en het was schoon op! Nog wat gekke foto’s van elkaar geschoten alvorens we het restaurant verlieten om weer terug richting de bus te lopen, onderweg uiteraard nog wat foto’s proberen te schieten van wat mooi verlichte objecten.

Er zijn 3 reacties geplaatst:

1. Leonie

Hey! Cool verslag + gave foto’s 🙂
    En je bent zelfs in het mooie Twentse Oldenzaal geweest 😛
    Ik krijg alweer helemaal zin in Duits eten als ik het zo lees :9

2. Daniël

Hey!

Jouw verslagen zijn altijd geweldig :D. Ik ben pas in Brussel geweest met mijn vriendin, maar heb dan echt geen zin om zo’n uitgebreid ding te klussen. ;). Jij wel en da’s tof :D.

Grtz,

Daniël

3. Cees

Fraai opgebouwde site. Helder en duidelijk. Goed Berlijn verslag. Zelfs plaatsen die ik na heel veel keren in Berlijn te zijn geweest, nog niet had gezien, zijn aanwezig. Heel mooi!