Mexico, Belize, Honduras & Guatemala – November / December 2008

Fox - Raadsels van de Maya's

Verslag van mijn 16 daagse reis naar Mexico, Belize, Honduras & Guatemala.
25 November 2008 t/m 10 December 2008.

Dag 1 – Dinsdag 25 November 2008
Nederland Amsterdam – Mexico Cancún

Vanmorgen was ik al ruim voor de wekker wakker, na een douche en een boterham, m’n spullen gepakt. Rond 8 uur vertrokken richting Schiphol. Eenmaal daar ben ik eerst naar de ABN Amro bij aankomsthal 3 gelopen om het door mij bestelde Mexicaanse geld en wat dollars op te halen.

In de papieren van Fox stond vermeld dat je je moest melden bij de balie van Fox in vertrekhal 3. Daar stonden al wat andere mensen van de groep te wachten. Eerst maar eens kijken wat Fox te melden had. Niet veel vrolijk nieuws, bleek dat het beoogde toestel (PH-MCH) was ingezet voor een andere vlucht waarvan het toestel defect was geraakt. Balen, want dit betekende dat we 2 uur vertraging zouden hebben. Het vliegtuig waarmee we zouden vliegen werd nu de PH-MCI, die nog onderweg was vanuit Havana. Als compensatie kregen we een consumptiebon van 2,50.
Vertraging of niet, eerst maar eens van de koffer zien af te komen. Nadat de koffer en ik waren ingecheckt was het tijd om de rest van de groep te ontmoeten.

De groep bestond uit:

ErikJeroen
PeterCathelijne
SuzanneMartina (Reisleidster)

Allemaal individueel geboekt en niemand kende elkaar bij aanvang van de reis.
Al hadden een aantal elkaar al wel eens gezien tijdens de Sound & Light Show van Fox in Oktober.

Nadat de groep compleet was en iedereen zich aan elkaar had voorgesteld zijn we met z’n allen door de douane gegaan om ergens wat te gaan drinken en nader met elkaar kennis te maken. Nadat iedereen het drankje (Koffie, Thee of Jus d’ Orange) op had, werd het tijd om de benen te strekken.
De groep splitste op in wat kleinere groepjes. Met Carina en Peter ben ik wat van de pieren afgelopen en ondertussen uiteraard wat verteld over de diverse vliegtuigen die er stonden.

Rond 13:00 was het eindelijk tijd om in te stappen. Bij de security check moest ik nog mijn schoenen uitdoen. Blijkbaar omdat er in de zolen metalen strips zitten. Ook voor het eerst dat ik dit moest doen, terwijl ik toch al vaker met deze schoenen aan heb gevlogen. We gingen toch naar Mexico, niet naar de Verenigde Staten?

Nadat het vliegtuig op de foto was gezet, begon het boarden al vrij snel. Uiteraard was ik weer als een van de eersten aanboord en mocht ik nog even langs in de cockpit. Een kopie van het flightplan zat er niet in, omdat ze er maar 1 hadden en die terug moest naar de Rijksluchtvaartdienst. Wel mocht ik een foto maken van de shorttrack. Toch nog iets.
Vervolgens mijn stoel opgezocht (6A) naast Kees. Toen ik eenmaal zat mij GPS Tracking applicatie geactiveerd. Echter bleek al snel na de takeoff van de Polderbaan (36L) dat de tracker of mijn telefoon het niet kon bijhouden, dus het beoogde GPS tracking plan vanuit het vliegtuig ging niet door helaas. Hopelijk lukt het straks in de bus in Mexico en zo wel!

Na de takeoff werd er koers gezet richting het westen, boven Engeland vloog er nog een Boeing 747-400 van Lufthansa voorbij, heb geprobeerd er een air to air foto van te maken.

Rond 14:00 kregen we warm eten, de keuze was kip of pasta. Ik heb dat laatste gekozen, was wel oke. De rode wijn die ik erbij kreeg was niet te zuipen. Jammer, je zou toch beter verwachten in de comfort class. Die comfort class bij Martinair stelt overigens niet zo heel veel extra’s voor.
Je hebt wat meer beenruimte, je krijgt een draagbaar entertainment systeem, (geen schermpje in de stoel voor je dus) waarvan ik vrijwel alle films al kende en een thee/koffie met bonbon en likeur.

Tijdens de vlucht nog een film gekeken, Get Smart, op het draagbaar entertainment systeem. Na het eten werd er koffie en thee met cognac en baileys geserveerd. 3 ‘shotjes’ weten te scoren.

Verder eigenlijk niet veel van dat systeem gebruik gemaakt, keek niet zo lekker weg. Dus heb mijn tijd verder gevuld met kletsen met andere leden van de groep. Die kwamen ook buurten vanuit de economy class. Daar ben ik zelf ook nog wezen buurten, maar toen men met een snack kwam ben ik maar snel terug naar mijn stoel gegaan. Stel je voor dat ik die zou mislopen.

Tegen zonsondergang vlogen we over het zuiden van Florida, nog geprobeerd een foto te maken van Miami International Airport, helaas vlogen we daar te recht overeen waardoor dat niet gelukt is. Wel nog Miami zelf enigszins vast kunnen leggen. Toen het buiten bijna donker was kon je als je goed tussen de wolkjes en schemering heen keek, Cuba zien liggen.

Nadat de daling naar Cancun was ingezet werd het al snel donker. Landing was op Runway 30. Het uitstappen en het ophalen van de bagage ging vrij vlot. Bij een laatste bagage check moest je nog op een knop drukken om te zien of je de koffer moest open maken. Buiten stond de reisleidster Martina al op ons te wachten. Nadat de bagage in de bus was geladen reden we in 20 minuten naar het hotel (Hotel View Mediterrando).

Daar kregen we allemaal de sleutel voor de kamers. Die was lekker ruim, maar wel wat benauwd. Daarna weer naar beneden om een fles water te kopen en eventueel nog wat te eten. Ook stond er beneden een pinautomaat, Marloes besloot als eerste te gaan proberen om er wat uit te halen. Helaas besloot het apparaat te rebooten en haar pasje in te slikken. Opzoek naar een andere pinautomaat dus. Die werd na enig zoeken gevonden en geplunderd door de meesten.
Vervolgens gingen een aantal mensen nog wat eten. Ik vond het wel welletjes en ben gaan slapen.

Route van vandaag:
Cancún Airport – Hotel

Er zijn 8 reacties geplaatst:

1. Martina

Ola Arnoud, inderdaad 16 paginas is wel heel veel. toch vond ik het een heel goed verslag. ook de fotos erbij zijn heel leuk. zelfs de gps kaart is leuk. bedankt en groetjes martina

2. Anouk

Hey Arnoud,

Het duurde fftjes om je hele verslag te lezen, maar erg indrukwekkend!! Altijd fijn om je reizen terug te lezen. Mooie foto’s ook. Zo krijg je wel een goed beeld 😀