Nieuw-Zeeland februari / maart 2011

djoserReisverslag van mijn 25-daagse reis door Nieuw-Zeeland
20 februari t/m 16 maart 2011.

Begonnen in Auckland, daarna doorgereist naar Paihia, Rotorua, Tongariro, Napier, Wellington, Nelson, Greymouth, Fox Glacier, Queenstown, Te Anau, Dunedin & afgesloten in Christchurch.

Dag 1 – zondag 20 februari 2011.
Nederland Amsterdam – Maleisië Kuala Lumpur

Na anderhalve maand te hebben gewacht, was het vandaag dan eindelijk zover. De reis naar Nieuw-Zeeland (Aotearoa zoals de Maori het noemen) kon beginnen.
Eigenlijk had ik deze reis in december 2010 willen maken, zodat ik 30 zou worden in Nieuw-Zeeland. Echter doordat ze op werk niet opschoten met het vastleggen van mijn onbepaalde tijdscontract, kon dat niet doorgaan.

Nadat ik met mijn ouders op Schiphol was aangekomen (zij gingen met de trein verder naar Parijs voor een paar dagen) afscheid genomen en ingecheckt.

Vooraf had ik met Djoser geregeld (en bevestigd gekregen) dat ik een raamplaats had, stoel 54K, echter bij het inchecken had ik in eens een andere plaats en konden ze mij die andere stoel, nog een andere raamplaats aanbieden. Ik moest het doen met 59F…
Daar ging dus het plan om vanuit het vliegtuig tijdens de start een groepsfoto te maken van een groep spotters die mij weer zouden fotograferen.
Vlak voor het instappen ook nog geprobeerd om dit te laten wijzigen, helaas… wel kreeg ik voor de gehele groep een hotelvoucher voor in Kuala Lumpur in mijn handen gedrukt. Daar zat ik niet echt op te wachten, maar goed… het zij zo…

Voordat het instappen begon zag ik de bemanning zitten. Aangezien ik graag een foto wilde van de cockpit en een flightplan wilde hebben, had ik dit keer bedacht om het e.a. aan vragen op en een papier te zetten en dat te geven. De captain vond het erg leuk en gaf het formulier daarna aan zijn co-piloot. Die mocht gaan schrijven. Na de landing op Kuala Lumpur was ik van harte welkom in de cockpit. Mooi! Beter begin dan die stomme stoel die weg was…

Eenmaal aan boord was er een aardige man die bereid was om tijdens het opstijgen zijn raamplaats aan mij af te staan, zodat ik toch de groepsfoto kon maken. Echter het lot besliste vervolgens dat het vertrek vanaf een andere baan zou zijn dan waar de groep spotters stond… het werd de buitenveldertbaan (09) ipv de beoogde polderbaan (36L). Vette pech dus…

Nadat het riemen vast signaal was uitgegaan, in mijn eigen stoel gaan zitten. Echter zat daar nu een jochie nu die naast z’n vader wilde zitten. Nou ja, ook goed. Dan maar aan het gangpad op 59H zitten.

De vlucht zelf was verder wel goed, zat naast een ouder stel uit Cork (Ierland) en aan de andere kant van het gangpad een stel uit Roermond, die ’s ochtends op een minuut na getuigen waren van een moord in het van der valk hotel langs de A4 bij schiphol. Goed, toegegeven dan is dat gedoe met die stoel ook gauw vergeten.
Heb me vermaakt met de films Red & 127 hours. Red vond ik de beste van de twee.

Daarna had ik besloten om een rondje door het toestel te gaan lopen om de rest van de groep te zoeken. Aangezien de namen van de groepsleden op de voucher stonden, had ik aan de purser gevraagd of hij de stoelnummers voor mij wilde noteren zodat ik kon vertellen dat ik de voucher had, een kletspraatje kon maken en dat ze het beste aan het einde van de gate konden wachten, maar dat dit wel 5 minuten kon duren omdat ik nog een foto in de cockpit ging maken.
Zo gezegd, zo gedaan, werd geloof ik wel op prijs gesteld door iedereen.
Slapen niet echt gelukt tijdens de vlucht, maximaal een uur.

Na de landing werd ik hartelijk ontvangen in de cockpit en kreeg ik mijn ingevulde formulier terug (waar ook het flightplan op was ingevuld, mocht geen kopie hebben).

Vluchtgegevens:
Vluchtnummer: MH17
Amsterdam – Schiphol (AMS) – Kuala Lumpur International Airport (KUL)
Vertrek: 12:00
Aankomst: 06:45
Duur: 11 uur & 45 minuten
Type: Boeing 747-400
Registratie: 9M-MPL

Daarna naar buiten, de warmte in.
De captain liep nog mee met de groep en vertelde nog wat over waar ik kon gaan staan om foto’s te maken en dat als ik nu nog achter de douane de terminal in zou lopen ik daar wel wat leuke platen zou kunnen schieten. Maar aangezien ik de voucher had, ging dat laatste niet.

Binnen de groep werd ook al snel duidelijk dat ik wel een voorliefde voor vliegtuigen heb, en vrij alert ben op alles dat vliegt. Diana was de eerste die een refentie maakte naar de film Up hierover. Voor wie deze film niet gezien heeft (DOEN!): In deze animatie film komen pratende honden voor, die zodra ze het woord “squirrel” horen, compleet de aandacht verliezen en vervolgens gefocust zijn op het vinden van het object in kwestie. Aangezien bij mij een vergelijkbare reactie blijkbaar opviel bij vliegtuigen, was die opmerking van Diana een start van iets dat de hele vakantie nog zou voortduren. Zo goed zelfs, dat op het laatst bijna iedereen in de bus “squirrel!” riep als er een vliegtuig of helicopter voorbij kwam. Ik vond het leuk!

Bij de voucher waren verder geen instructies gegeven. Meer dan de naam van het hotel Concorde Inn stond er niet op. Dan maar met de stroom mensen meegelopen naar de uitgang. Na de douane controle werd duidelijk dat 1 persoon die wel op de voucher stond er niet was en ook geen stoel had gekregen in het toestel. Na wat overleg besloten om toch dan maar naar het hotel te gaan. Na even zoeken de transferbus gevonden.
Eenmaal bij het hotel werd geloof ik aangenomen dat ik de groepsleider was omdat ik de voucher had, en mocht ik dus de kamers verdelen. Nou ja al vaak genoeg gezien hoe dat ging dus een lijst met namen uit mijn tas gehaald en sleutels gegeven en de nummers bij de namen laten zetten.
Afgesproken werd om ’s avonds rond 18:45 af te spreken in de lobby om terug te gaan naar het vliegveld voor de vlucht naar Auckland.
Daarna snel gaan douchen (hele hoge luchtvochtigheid) en een paar uur gaan slapen.

Er zijn 7 reacties geplaatst:

1. Gerhard Derksen

Fantastische foto’s Arnoud, het lijkt wel National Geographic! Leuk om China, Cuba en Thailand te zien, we hebben hier en daar letterlijk op dezelfde plek gestaan 🙂

groetjes!
    G.

2. William

Beste Arnoud,

Wat een mooie foto’s en een geweldige mooie en professionele site!

Ik ben zelf samen met mijn vrouw (toen nog vriendin :)) vanaf half december 2011 – half januari 2011 in Nieuw Zeeland geweest. Helaas hadden wij een stuk minder mooi weer, maar dat terzijde.

Dikke complimenten voor de foto’s en de site.

Groet William

3. conny halter

Hallo Arnoud, wat een mooie site. Mijn man en ik gaan volgend jaar november ook naar nieuw Zeeland. Druk bezig met plannen vd route. Heb ook n canon 350 maar vraag me dus af waar je de foto’s mee hebt gemaakt. Fijn weekend. Mvg Conny

1. Arnoud Bericht auteur

Hi Conny,

De foto’s heb ik allemaal met mijn 7D gemaakt.
      En voornamelijk met de 24-105L, een paar met de 100-400L.
      Ook alle filmpjes zijn met de 7D gemaakt. Top ding!
      Investering waard geweest!

Alvast veel plezier in NZ!

Arnoud.

4. Ronald

Hallo Arnoud,

Via een tweet over je foto’s van de Dreamliner-vluchten van vandaag, kom ik op je website. Mooie foto’s!
    En laat ik daar nou ook je reisverslag van Nieuw-Zeeland zien staan. Leuk, want dezelfde Djoser-reis heb ik in 2004/2005 gemaakt (en ook een reisverslag op mijn website). Een feest van herkenning dus! En dankzij jouw foto’s van de Bay of Islands, weet ik nu eindelijk op welk eilandje ik ook geweest ben (en waar ik in het gras m’n zeeziekte heb laten zakken). Ik had eerder al op Google maps gekeken, maar het bleek nu toch een ander eilandje te zijn geweest, nl. Motorua.

Groeten,
    Ronald.

1. Arnoud Bericht auteur

Beste Ronald,

Dank voor je reactie en je complimenten!
      Grappig dat we dezelfde reis hebben gemaakt en je nu na jaren eindelijk weet welk eiland je bent geweest! 🙂