Nieuw-Zeeland februari / maart 2011

Dag 13 – donderdag 4 maart 2011
Nieuw-Zeeland Wellington – (Veerboot) – Nelson

Toen ik om 9 uur beneden in de lobby van het hotel kwam, was de eerste vraag die ik te horen kreeg wat ik van de aardbeving had gevoeld. Niks dus, want ik sliep. Gewoon door een 4.6 aardbeving heen geslapen… dat was balen! Verder nergens schade of iets dergelijjks.

Gisteren waaide het al lekker in Winderig Wellington, vandaag ging er nog een schepje bovenop. Minstens windkracht 6 met vlagen die nog harder waren. En dat met een lekkere portie regen erbij. Toch was het niet koud.

Samen met Diana & Kim de stad in, opzoek naar een sushi ontbijt voordat er een bezoek aan het Nieuw-Zeeland museum gebracht zou gaan worden. Sushi was er nog niet te krijgen, wel een warme bakker die lekkere warme croissants en broodjes verkocht.
Nadat die verorberd waren richting het museum gewaaid.

Het Te Papa museum is erg groot, (dat overigens gratis is) om alles goed te bekijken ben je wel ruim een halve dag bezig. Zoveel tijd was er niet, en ook lang niet alles was even interessant. Toch wel leuke dingen gezien. Zoals een huis waarin een aardbeving wordt gesimuleerd, al viel er niks in om. Was er een tropische tuin, van waaruit je goed kon zien hoe onstuimig de zee wel niet was door de harde wind. In Nederland hadden we allang een weeralarm gehad…

Filmpje: Winderig Wellington

Verder werd in geuren en kleuren uitgelegd hoe de aarde in elkaar zit en waardoor er aardbevingen ontstaan. En ook was goed te zien dat de te nog volgen route op het zuidereiland vrijwel op die breuklijn lag. Logisch, want daardoor zijn de Nieuw-Zeelandse Alpen ontstaan.

Om half 12 richting een supermarkt en het hotel, om daarna om half 1 te vertrekken met een shuttlebus naar de Interislander veerboot. Maartje had zich in de tijd vergist, die dacht dat we pas om 1 uur zouden vertrekken. Gelukkig had Sanne haar in de buurt zien rondlopen, zodat we met slechts 5 minuten vertraging naar de boot konden.
Daar aangekomen, bleek dat we ruim 45 minuten vertraging hadden. Wat uiteindelijk opliep tot een uur en een kwartier. In plaats van 14:00 werd het 15:15 dat de trossen los gingen.

Onderweg kwamen we aan beide kanten van het vliegveld langs gevaren. Toch nog 2 vliegtuigen kunnen spotten. Vanuit de verte zag ik voor de 2e keer de zwarte Airbus van Air New Zealand. Weer geen goede foto.

Na 2 uur varen werd de kust van het Zuidereiland bereikt. Echter moest er nog een uur door een inham/fjord gevaren worden voordat Picton bereikt werd. Helemaal geen straf, ontzettend mooi uitzicht en als bonus een paar dolfijnen die voor de boot opdoken.

Eenmaal in Picton snel van boord en de bus in. De nieuwe chauffer hete Craig.
Helaas was het niet mogelijk om in Picton te dineren, het was inmiddels al 19:00, iedereen werd verzocht dus maar iets (ongezonds) in de supermarkt te kopen om in de bus op te eten. Zo gezegd, zo gedaan.

Sanne vertelde onderweg dat ze van Djoser te horen had gekregen dat de route nu definitief is aangepast. Vanuit Te Anau wordt Dunedin bezocht. Van daar uit naar Christchurch om naar huis te vliegen. Geen excursies daar of tijd om dingen te bekijken. Bovendien is het centrum van Christchurch volledig afgesloten.
Dit betekend helaas wel dat een van de mooiste stukken van Nieuw-Zeeland niet wordt bezocht. Aangezien
De route anders vanuit Te Anau via Lake Tapeko naar Christchurch zou lopen. Dat is wel erg balen. Ook de excursie vanuit Christchurch om walvissen te gaan spotten kwam hierdoor helaas te vervallen.

Het hotel Beachcomber Motor Inn in Nelson werd helaas pas tegen 10-en bereikt. Te laat om nog fatsoenlijk te eten. Ook was het erg jammer dat het grootste gedeelte van de route naar Nelson in het donker werd afgelegd. Van wat er nog wel te zien was, moet deze route prachtig zijn geweest. Helaas ook geen foto stop voor een geweldige zonsondergang. Vanuit de bus niet goed vast kunnen leggen.

Eenmaal in het hotel nog een geproost bij Smuggles om de hoek op de verjaardag van Peter. Een heerlijk glas Riesling uit Nelson zelf gedronken.
Daarna om half 11 lekker naar bed.

De gereden/gevaarde route:

(Route bij benadering, achteraf ingetekend)

Dit bericht heeft 7 reacties

1. Hoi Arnoud,

Ik vond je verslag geweldig met prachtige foto’s en leuke filmpjes erbij.

Toppie Arnoud.

2. Fantastische foto’s Arnoud, het lijkt wel National Geographic! Leuk om China, Cuba en Thailand te zien, we hebben hier en daar letterlijk op dezelfde plek gestaan 🙂

groetjes!
    G.

3. Beste Arnoud,

Wat een mooie foto’s en een geweldige mooie en professionele site!

Ik ben zelf samen met mijn vrouw (toen nog vriendin :)) vanaf half december 2011 – half januari 2011 in Nieuw Zeeland geweest. Helaas hadden wij een stuk minder mooi weer, maar dat terzijde.

Dikke complimenten voor de foto’s en de site.

Groet William

4. Hallo Arnoud, wat een mooie site. Mijn man en ik gaan volgend jaar november ook naar nieuw Zeeland. Druk bezig met plannen vd route. Heb ook n canon 350 maar vraag me dus af waar je de foto’s mee hebt gemaakt. Fijn weekend. Mvg Conny

1. Hi Conny,

De foto’s heb ik allemaal met mijn 7D gemaakt.
      En voornamelijk met de 24-105L, een paar met de 100-400L.
      Ook alle filmpjes zijn met de 7D gemaakt. Top ding!
      Investering waard geweest!

Alvast veel plezier in NZ!

Arnoud.

5. Hallo Arnoud,

Via een tweet over je foto’s van de Dreamliner-vluchten van vandaag, kom ik op je website. Mooie foto’s!
    En laat ik daar nou ook je reisverslag van Nieuw-Zeeland zien staan. Leuk, want dezelfde Djoser-reis heb ik in 2004/2005 gemaakt (en ook een reisverslag op mijn website). Een feest van herkenning dus! En dankzij jouw foto’s van de Bay of Islands, weet ik nu eindelijk op welk eilandje ik ook geweest ben (en waar ik in het gras m’n zeeziekte heb laten zakken). Ik had eerder al op Google maps gekeken, maar het bleek nu toch een ander eilandje te zijn geweest, nl. Motorua.

Groeten,
    Ronald.

1. Beste Ronald,

Dank voor je reactie en je complimenten!
      Grappig dat we dezelfde reis hebben gemaakt en je nu na jaren eindelijk weet welk eiland je bent geweest! 🙂