Nieuw-Zeeland februari / maart 2011

Dag 14 – vrijdag 5 maart 2011
Nieuw-Zeeland Nelson

Op het programma staat vandaag een bezoek aan het Abel Tasman Nationaal Park. Sanne had gisteren in de bus aangegeven dat het wel eens erg slecht weer kon zijn daar vandaag. Al bij het afgaan van de wekker regende het stevig door. Ik heb toen besloten niet mee te gaan. Anja, Agnes, Jan, Mea en Winny besloten hetzelfde.

Heb me nog maar eens lekker omgedraaid en uitgeslapen tot 9 uur. Daarna lekker op mijn gemak ontbeten, gedoucht, wasje gedraaid en daarna met de bus om 11 uur Nelson in. Gelukkig was het inmiddels al wel helemaal droog geworden.
Bij de bushalte trof ik ook Anja, Agnes & Winny aan. Samen met hen nog wat gedronken waarna ik mijn eigen weg ben gegaan.

Omdat deze reis ik niet naar het meest Noordelijke punt ben geweest (had wel gekund als excursie bij Paihia) en ik geen mogelijkheid heb om het meest Zuidelijke punt te bezoeken, heb ik mijn kans in Nelson gegrepen om het middelpunt van Nieuw-Zeeland te bezoeken. Daar ben ik dus heen gelopen.

Een wandeling van ongeveer 20 minuten een heuvel op. De weg omhoog was door een mooi bebost gebied. Onderweg kwam ik nog een vrouw met hond tegen die dit elke dag deden. De hond was vernoemd naar Optimus Prime uit de Transformers. En heet dus Prime.

De klim omhoog was zeker de moeite waard, een geweldig uitzicht over Nelson.

Toen het begon te miezeren weer naar beneden gelopen via een iets andere route, langs een Kauri boom die niet zo heel veel voorstelde in vergelijking met de Kauri boom die ik aan het begin van de reis had gezien.

Daarna de stad ingelopen richting een mooie kerk (Christ Church) en onderweg nog het e.a. op de foto gezet. Daarna lekker in een parkje bij de kerk mijn lunch opgegeten en wat gedronken. Tegen 3 uur weer naar het busstation gelopen om de bus terug te nemen naar het hotel.

Eenmaal bij het hotel de was opgevouwen en weer in de koffer gepropt. Daarna de telelens op de camera geschroefd en richting het vliegveld gelopen. Stukje door een woonwijk en langs het strand gelopen, over grote keien, om een mooie plek te vinden. Blijkbaar kwamen hier vaker hardlopers dan spotters want waar ik uiteindelijk stond was een hardlooppad langs het vliegveld. Dat pad besloten te volgen en kwam op die manier wel erg dichtbij de startbaan. Zal nog geen 25 meter geweest zijn. Leuk zo een regionaal veld. Heel veel activiteit was er niet. Maar een paar Bombardier Dash-8’s van Air New Zealand gezien en dat was het dan ook wel. Nog wel wat leuke geparkeerde props vastgelegd en nog even een kijkje mogen nemen in een hangar, mocht geen foto maken van de heli die daar stond. Langs hek stond ook nog een leuk bord voor golfers, aangezien het veld naast een golfbaan ligt, het oplopen van het luchthaventerrein kost je $2000, daar kun je een hoop ballen voor kopen.
Daarna weer terug gelopen naar het hotel.

Bij het hotel trof ik Sanne, iedereen was net terug van de wandelingen in het Abel Tasman park, het was helemaal droog gebleven. Toen Diana & Kim mij de foto’s lieten zien, toch wel wat spijt dat ik niet ben meegegaan. De vliegtuigen had ik graag in geruild voor die mooie foto’s. Sanne kan dus niet aan de slag bij het KNMI (al dan niet de Nieuw-Zeelandse versie). Nou ja, al met al toch een leuke dag gehad, al deden mijn voeten wel pijn van het lopen over de keien op het strand.
’s Avonds nog bij een Thai gaan eten met Diana & Kim, de rest zat geloof ik bij Smugglers te eten, na de Thai daar nog een biertje gedaan. En gekeken hoe Edminda een enorm bord met spareribs zat weg te werken.

Toen Diana, Kim & ik van de Thai naar Smugglers liepen, werd er een Duits restaurant gepasseerd. Ik grapte dat we daar eigenlijk met gepaste pas voorbij moesten lopen, op het moment dat Kim & ik dat tegelijk probeerden, zag een vrouw op straat dat, die vervolgens hard riep: “Don’t mention the war!” Met zijn 3-en daarom erg hard gelachen!
Na een bezoek aan de bar, weer op tijd naar het hotel, morgen weer een lange dag voor de boeg.

De route van vandaag:

(Route bij benadering, achteraf ingetekend)

Dit bericht heeft 7 reacties

1. Hoi Arnoud,

Ik vond je verslag geweldig met prachtige foto’s en leuke filmpjes erbij.

Toppie Arnoud.

2. Fantastische foto’s Arnoud, het lijkt wel National Geographic! Leuk om China, Cuba en Thailand te zien, we hebben hier en daar letterlijk op dezelfde plek gestaan 🙂

groetjes!
    G.

3. Beste Arnoud,

Wat een mooie foto’s en een geweldige mooie en professionele site!

Ik ben zelf samen met mijn vrouw (toen nog vriendin :)) vanaf half december 2011 – half januari 2011 in Nieuw Zeeland geweest. Helaas hadden wij een stuk minder mooi weer, maar dat terzijde.

Dikke complimenten voor de foto’s en de site.

Groet William

4. Hallo Arnoud, wat een mooie site. Mijn man en ik gaan volgend jaar november ook naar nieuw Zeeland. Druk bezig met plannen vd route. Heb ook n canon 350 maar vraag me dus af waar je de foto’s mee hebt gemaakt. Fijn weekend. Mvg Conny

1. Hi Conny,

De foto’s heb ik allemaal met mijn 7D gemaakt.
      En voornamelijk met de 24-105L, een paar met de 100-400L.
      Ook alle filmpjes zijn met de 7D gemaakt. Top ding!
      Investering waard geweest!

Alvast veel plezier in NZ!

Arnoud.

5. Hallo Arnoud,

Via een tweet over je foto’s van de Dreamliner-vluchten van vandaag, kom ik op je website. Mooie foto’s!
    En laat ik daar nou ook je reisverslag van Nieuw-Zeeland zien staan. Leuk, want dezelfde Djoser-reis heb ik in 2004/2005 gemaakt (en ook een reisverslag op mijn website). Een feest van herkenning dus! En dankzij jouw foto’s van de Bay of Islands, weet ik nu eindelijk op welk eilandje ik ook geweest ben (en waar ik in het gras m’n zeeziekte heb laten zakken). Ik had eerder al op Google maps gekeken, maar het bleek nu toch een ander eilandje te zijn geweest, nl. Motorua.

Groeten,
    Ronald.

1. Beste Ronald,

Dank voor je reactie en je complimenten!
      Grappig dat we dezelfde reis hebben gemaakt en je nu na jaren eindelijk weet welk eiland je bent geweest! 🙂