Nieuw-Zeeland februari / maart 2011

Dag 4 – woensdag 23 februari 2011
Nieuw-Zeeland Auckland

Gisteravond had ik met Diana & Kim afgesproken om rond 08:00 in de lobby van het hotel te zijn. We zouden naar Rangitoto Island gaan om de vulkaan daar te beklimmen. Echter geen plan B afgesproken, want toen ik vanmorgen wakker werd, regende het pijpenstelen. Eerst maar gaan douchen en daarna ontbijten in de lobby.

Voor $13 Nieuw-Zeelandse dollar ($1 = €0,56) kreeg ik: een gebakken ei op toast, 1 jus d’ orange en 1 bakje cruesli met yoghurt.
Echter stonden deze laatste twee bij het buffet gedeelte, dus heb ik mezelf maar op 2 extra porties getrakteerd.

Toen Diana & Kim in de lobby waren verschenen, zijn we eerst wat proviand gaan inslaan voor op het eiland. Aangezien er daar geen winkels of iets dergelijks zijn omdat het een onbewoond eiland is. Gelukkig was het intussen gestopt met regenen. Het was nog wel aardig bewolkt, maar de temperatuur was goed! Om te lopen ideaal, geen last van een brandende zon. Voor de foto’s iets minder maar ach, ik ben in Nieuw-Zeeland dus mag zeker niet klagen!

De tocht op de boot was leuk, met een mooi uitzicht op het centrum van Auckland. Via Davonport ging de boot naar Rangitoto.

Eenmaal daar werd besloten het hoofdpad omhoog te lopen naar het uitzichtpunt (op 270 meter) en een korte tussenstop te maken bij wat door lava gevormde grotten.
Zo gezegd, zo gedaan. In een lekker tempo de berg op gelopen, opvallend weinig dieren gezien, slechts een paar vogels en dat was het. Dat viel iets tegen. Op de boot werd al wel verteld dat de opossums en ander ongedierte waren uitgeroeid. Eenmaal aangekomen bij de lavagrotten was het even zoeken wat nou de grot was waar je doorheen kon lopen. Diana was goed voorbereid en had een led lampje voor op het hoofd bij zich. De grot bleek niet meer dan een lange tunnel te zijn, met 3 minuten waren we er dan ook doorheen, Viel dus iets tegen, maar ach kan nu toch zeggen dat ik in een lava grot ben geweest.

Daarna verder richting de top, onderweg een paar keer staan genieten van het mooie uitzicht over de baai waar Auckland aan ligt. Na enig klimwerk werd een punt bereikt waarop je kon kiezen, gelijk naar het uitzichtpunt op de top of via de kraterrand naar hetzelfde punt. Helaas viel de kraterrand iets tegen, had gedacht dat het echt een kale boel was en dat je lekker de krater in kon kijken. Het stond vol met bomen dus dat zat er niet in. Diana ontdekte een pad dat de heuvel op liep, wellicht een kortere weg naar de top. Bleek niet uit te komen op de top, maar gaf wel een mooi uitzicht. Daar de gekochte proviand opgegeten.

Wat opviel tijdens het lopen is dat de zon aan de noordelijke hemel staat in plaats van aan de zuidelijke.
Best logisch omdat je op het zuidelijk halfrond bent.
Werkt alleen best verwarrend met je orientatie. Ook stijgt en zakt de zon anders dan thuis.
De zon komt nog wel in het oosten op en zakt ook in het westen, maar beweegt zich na zonsopgang naar links (ipv rechts).
Tot op de laatste dag van de vakantie nog wel een paar keer last van gehad. Denk je (automatisch) naar het noorden te lopen, loop je naar het zuiden (zon in de rug)…

Toen de lunch op was, terug naar de haven gelopen en de boot van kwart voor 1 terug naar Auckland genomen. Lekker uitgewaaid na de warme tocht.

Eenmaal in Auckland naar de Skytower gelopen. Nadat de entree was betaald met 2 liften naar de top om het uitzicht over Auckland te aanschouwen. Na de nodige foto’s te hebben geschoten naar het café in de toren gegaan om daar met een cola in de hand te kijken naar de activiteit in de haven.

Filmpje: Uitzicht Skytower

Met de lift weer terug naar beneden, best leuk een lift met glazen vloer. Er was ook nog een man in een van de liften die hoogtevrees had en gehurkt in de lift ging zitten toen deze omhoog ging.
Best apart… maar goed, als je wat van het uitzicht wil zien, moet je er wat voor over hebben.

Filmpje: Lift in de Skytower

Daarna terug naar het hotel gelopen en onderweg daar naar toe nog wat moderne architectuur van Auckland gefotografeerd.

Eenmaal in het hotel heerlijk gedoucht, al het luie zweet er lekker afgespoeld.

Om half 5 verzamelde iedereen zich in de lobby om gezamenlijk naar Devonport te gaan voor het diner. Sanne had echter nog andere plannen, een wandeling van twee uur. Kim en ik hadden daar geen trek meer in en besloten bij een Pub een paar biertjes te gaan drinken. Gezellig zitten te ouwehoeren. Toen de rest van de groep terug kwam, bij de Thai gaan eten. Het was wederom gezellig en lekker.

Na het eten nog een avond shot gemaakt van Auckland, was een uitdaging, daar het behoorlijk waaide. Ondanks dat met het statief toch een redelijke foto kunnen maken.

Bij het hotel aangekomen bleek er in de buurt ergens een groot feest ze zijn, dat galmde tot diep in de nacht lekker door de straten…

De route van vandaag:

(Route bij benadering, achteraf ingetekend)

Dit bericht heeft 7 reacties

1. Hoi Arnoud,

Ik vond je verslag geweldig met prachtige foto’s en leuke filmpjes erbij.

Toppie Arnoud.

2. Fantastische foto’s Arnoud, het lijkt wel National Geographic! Leuk om China, Cuba en Thailand te zien, we hebben hier en daar letterlijk op dezelfde plek gestaan 🙂

groetjes!
    G.

3. Beste Arnoud,

Wat een mooie foto’s en een geweldige mooie en professionele site!

Ik ben zelf samen met mijn vrouw (toen nog vriendin :)) vanaf half december 2011 – half januari 2011 in Nieuw Zeeland geweest. Helaas hadden wij een stuk minder mooi weer, maar dat terzijde.

Dikke complimenten voor de foto’s en de site.

Groet William

4. Hallo Arnoud, wat een mooie site. Mijn man en ik gaan volgend jaar november ook naar nieuw Zeeland. Druk bezig met plannen vd route. Heb ook n canon 350 maar vraag me dus af waar je de foto’s mee hebt gemaakt. Fijn weekend. Mvg Conny

1. Hi Conny,

De foto’s heb ik allemaal met mijn 7D gemaakt.
      En voornamelijk met de 24-105L, een paar met de 100-400L.
      Ook alle filmpjes zijn met de 7D gemaakt. Top ding!
      Investering waard geweest!

Alvast veel plezier in NZ!

Arnoud.

5. Hallo Arnoud,

Via een tweet over je foto’s van de Dreamliner-vluchten van vandaag, kom ik op je website. Mooie foto’s!
    En laat ik daar nou ook je reisverslag van Nieuw-Zeeland zien staan. Leuk, want dezelfde Djoser-reis heb ik in 2004/2005 gemaakt (en ook een reisverslag op mijn website). Een feest van herkenning dus! En dankzij jouw foto’s van de Bay of Islands, weet ik nu eindelijk op welk eilandje ik ook geweest ben (en waar ik in het gras m’n zeeziekte heb laten zakken). Ik had eerder al op Google maps gekeken, maar het bleek nu toch een ander eilandje te zijn geweest, nl. Motorua.

Groeten,
    Ronald.

1. Beste Ronald,

Dank voor je reactie en je complimenten!
      Grappig dat we dezelfde reis hebben gemaakt en je nu na jaren eindelijk weet welk eiland je bent geweest! 🙂