India – februari 2014

Reisverslag van een korte zaken trip naar India.
Behalve werk heb ik ook tijd gehad om 1 dag een aantal mooie plekken tussen Pune & Mumbai te bezoeken.


Dag 1 – zondag 23 februari 2014
Amsterdam – Mumbai / Pune

Op je ‘vrije’ zondag om 6 uur de wekker, je moet er wat voor overhebben, voor een reisje naar India.
Dit keer niet voor vakantie, maar voor ’t werk. Simpel klusje te doen, een Exchange 2010 naar Office 365 migratie en wat orde op zaken stellen met het team aldaar. Prima. šŸ™‚

Rond half 8 op schiphol, was daar zo de koffer kwijt en zonder gedoe langs de douane. Na een kort rondje langs wat gates (opzoek geweest naar een MD-11, die er niet was op dat moment), naar gate E2 voor de vlucht naar Mumbai.
Ik had de foto nog niet gemaakt van het vliegtuig of het instappen begon al, nou ja instappen… een vragen vuur door iemand die van alles wilde weten. Wat ik in India ging doen, wie mijn ticket had geregeld, of ik alleen maar spullen bij me had die van mezelf waren, etc. Oh ja… ik vloog met Delta, een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. Die vertrouwen niemand blijkbaar. Zonder de vragen naar tevredenheid te beantwoorden kom je er niet in. Ik ben blij dat onze nationale trots nog wel wat vertrouwen in de medemens heeft en niet van die rare vragen stelt. De vraag is of het nou ook echt helpt.

Na een uurtje te hebben gewacht kon ik eindelijk instappen in de lelijke Airbus A330-300 (N810NW). Achter het raam plaats genomen op stoel 40A, na de pushback nog wat plaatjes geschoten en vlakbij de kop van de Aalsmeerbaan (18L) nog naar Marnix gezwaaid, die van mij een foto maakte en ik natuurlijk ook van hem heb gemaakt.

Daarna ging ’t gas erop en begon de ruim 8 uur durende vlucht naar Mumbai. Onderweg lekker naar buiten gekeken en genoten van het diverse uitzicht onderweg. Weer eens wat anders dan een Trans-Atlantische vlucht met alleen maar water als uitzicht.

Tegen het einde van de vlucht werd de sfeer in het vliegtuig toch wat anders… een of andere dronken Duitser begon wat luidruchtig te worden, anderen lastig te vallen, gekke dingen te roepen en tot slot ook nog eens de dames van de crew bij de kont te grijpen. Gedurende dat heeft ie een hoop waarschuwingen gekregen van de crew, en uit eindelijk van de co piloot, die tenslotte zijn paspoort meenam. Die zou dus een fijn onthaal krijgen in India.
Eenmaal bij de gate tegen 23:00 lokale tijd, moest ook iedereen blijven zitten tot die vent de kist uit was gehaald. Met wat tegenstribbelen in het begin ging ie toch maar mee. Welkom in India!

Amsterdam-Mumbai

Eenmaal door de de douane heen even na 12-en de koffer opgepikt en opzoek naar de taxi chauffeur. Die zou klaarstaan met een bordje met mijn naam erop.
Hij was blijkbaar niet de enige, er stonden er geloof ik een stuk of 100 te wachten. Goed gekeken, geen bordje met mijn naam. Gelukkig een nummer gehad wat ik dan maar belde. Er werd opgenomen en gemeld dat hij in de parkeergarage stond. Geen idee waar dat is, maar gelukkig kwam de beste man mij toch maar ophalen.

Onderweg naar de taxi wilden natuurlijk allerlei andere IndiĆ«rs mijn koffer slepen, dat bleef ik lekker zelf doen. Toch bleef er eentje meelopen tot bij de taxi. Hiervoor was ik al gewaarschuwd door collega’s, dus dan kun je er een leuk geintje mee uithalen:
Die beste man trekt 5 euro uit zijn broekzak en laat dat met uitgestrekte hand zien, vervolgens kijk ik hem aan, naar dat briefje en zeg netjes bedankt en steek het in mijn zak. Enigszins verbaasd keek hij mij aan, en in half brak Engels lege hij uit dat hij wilde dat ik hem er zo eentje gaf. Briefje maar terug gegeven samen met nog een euromunt die nog in mijn portemonnee zat en vervolgens de deur dicht gedaan. Op naar Pune!

Dit rit was best interessant. Verkeersregels zijn er gezien de borden, stoplichten en andere wegbewijzering wel, maar die gelden niet voor iemand met een auto, brommer, vrachtwagen, of ander vervoersmiddel.
Op gemotoriseerd vervoer zitten immers koplampen die je contiune op groot licht laat staan (moet ook deels wel omdat er geen straatverlichting is), dat je de rest van het verkeer dan verblind boeit niet. Daarnaast heb je ook een goede claxon op je auto in India en daar ram je lekker op los. Er was nog net geen lekkere beat uit te halen.

Inhalen doe je links en recht zoals het maar uitkomt. Gek genoeg rijden de meesten toch tussen de 80 en 100km/u en naar mijn idee toch enigszins op goed gelukt. Dat komt vooral omdat de wegen alles behalve effe zijn. Overal kuilen en drempels die je op het laatste moment pas ziet. 1x gelanceerd onderweg.
Tussen Mumbai en Pune is overigens wel een stuk van ongeveer 100km wat wel oke te bereiden is.
Tegen half 4 lokale tijd ’s nachts was ik in mijn hotel (Royal Orchid Pune), voor mijn gevoel was het toen net 23:00 geweest in NL.

Mumbai – Pune

Één Reactie:

  1. Clown Vlinder

    Wat waanzinnig leuk om jouw verslag te lezen, net of je er beetje bij bent geweest als lezer. En wat een super mooie foto’s…. echt gaaf !

    Reageer

Geef een reactie