Farewell KLM MD-11

Dinsdag 11-11, voor €111 in een KLM MD-11, voor de aller aller aller laatste keer.
Na de 3 afscheidsvluchten gaan de nog 3 resterende MD-11’s naar de sloop en bestaan er geen passagiers MD-11 toestellen meer, waar dan ook ter wereld.

Al dat over blijft van de KLM MD-11 toestellen is schroot waar colablikjes van wordt gemaakt en reserve onderdelen voor de vracht versie van de MD-11.

Op 16-9 om 11:11 gingen er 590 tickets in de verkoop. Binnen 3 minuten waren deze tickets á €111 per stuk op. Ik had geluk dat ik er wel een had weten te bemachtigen, voor zowel mijzelf als Roger. Maar stoelen kon je niet kiezen. Spannend! Deze vlucht werd tevens ook mijn 111e keer in een vliegtuig!

Op 25 oktober 2014 vertrok er voor het laatst een lijnvlucht van KLM met de MD-11 vanaf Schiphol, bestemming Montreal. Met nog een hele boel anderen stond ik klaar om dat moment vast te leggen.

De dag er na (26 oktober 2014) kwam in alle vroegte (06:24) hetzelfde toestel weer terug op Schiphol, ook daarbij was ik aanwezig. Wel vroeg je bed uit, maar het leverde een paar mooie platen op. Helaas was deze dag dan ook de laatste keer dat er een MD-11 lijndienst met passagiers zou landen, waar dan ook ter wereld. Memorabel…

Vandaag was het eindelijk zover, 11-11. Om even voor 6-en de wekker, al was ik al ruim voor de wekker wakker. Tijd om te douchen en naar Schiphol te gaan, gewapend met allerlei fotoapparatuur.
In de vertrekhal was het al gezellig druk, de stemming zat er goed in en iedereen had er zin in.
Om exact half 9 begon de check in. Vol spanning om te kijken welke stoel ik had, het werd 15J.
Prima plek! Aan het raam, net naast de rechter motor. Roger naast mij op 15H.

Een aantal anderen die om mij heen stonden en minder geluk hadden, bood ik aan om tijdens de vlucht even op mijn plek te gaan zitten zodat ook zij wat platen konden maken van deze mooie vlucht. Uniek, lekker laag over Nederland.

De piloten poseerden nog voor een foto van Luchtvaartnieuws.nl, zo te zien hadden ze er ook enorm veel zin in om vandaag zoveel fans rond te vliegen!

Bij de security willen ze blijkbaar tegenwoordig foto tassen open hebben en bekijken wat er allemaal in zit. Nadat mijn tas gecheckt was, wenste ik ze veel succes omdat er nogal wat cameratassen voorbij zouden komen vandaag t.b.v. de MD-11 vluchten.
Vanaf gate C22, waar nog leuke MD-11 goodiebags werden uitgedeeld, met de bus naar het “Romeo” platform, waar normalieter vrachttoestellen worden afgehandeld.

Eenmaal daar stonden er 2 MD-11’s, de PH-KCB en de PH-KCD. Die laatste voerde de vlucht uit. Ook stond de Dakota DC-3 in KLM kleuren (PH-PBA) er bij om het Douglas tijdperk van KLM in stijl af te sluiten.

Vanuit de bus het vliegtuig in en al gauw op mijn plek gaan zitten.

Vertrek zou vanaf baan 18C zijn, mooi die had ik nog niet gehad. Tijdens het taxien nog de opvolger van de MD-11 bij de KLM gezien, de Boeing “Dreamliner” 787, maar dan in de kleuren van concurrent ArkeFly.

Vol gas, remmen los en lekker in je stoel worden gedrukt, heerlijk! Na take off, volgde een lekker scherpe bocht naar rechts!
Eenmaal boven de wolken was de schaduw van de MD-11 mooi te zien!

Daarna ging de route over Noordwijk, Den Haag, Rotterdam (lekker laag)

en vervolgens over Brabant, Utrecht, Flevoland en vervolgens via Noord-Holland terug naar 18C.
Een prachtige route!

Onderweg werd er nog een lekker taartje uitgedeeld en een drankje.

Heb nog nooit cabin crew zo snel drankjes en hapjes zien uitdelen. Want daarna ging iedereen lekker aan de wandel door de cabine. Ook kreeg iedereen nog een exemplaar van het MD-11 farewell boek. Het boek met mijn foto op de omslag! Heel erg leuk! Verschil tussen dit boek en het boek dat je online kunt (kon) bestellen is dat er op pagina twee nog een boodschap van KLM staat. Leuk! 2x het boek en beiden uniek.

Na een uurtje te hebben gevlogen werden de wielen met een goede ‘positive landing’ weer op de 18C gezet. Lekker!

Voor het uitstappen nog mijn naam op een tafeltje geschreven. Achteraf gezien had ik het net zo goed op de overhead bin kunnen schrijven want op de 2e en 3e vlucht hadden heel veel mensen dat gedaan las (en zag) ik later. Ook de headrest van je stoel mocht mee.

Daarna terug naar het Romeo platform, waar je nog rond een DC-3 en de andere MD-11 kon lopen en foto’s mocht maken. Zoveel als je wilde.

Heb zelf ook nog geposeerd:

Daarna terug naar de terminal. Aldaar ben ik gauw naar buiten gegaan naar hek 90.
Daar wachtte iemand van Schiphol mij op, zodat ik nog mee kon ‘airside’ op, om nogmaals wat platen te maken van de aankomst van de 2e vlucht, het vertrek van de 3e en de allerlaatste landing en ere ronde rond Schiphol. Enorm gaaf!

Ben mee geweest in de P5, de bestuurder reed maar wat graag kris kras over de taxibaan om zo mij de mooiste shots te laten maken van de aankomst van de 2e vlucht. Vervolgens stapten de passagiers op het Romeo platform weer uit, veel bekenden gezien.

Daarna was het tijd voor de aller laatste vlucht. Deze ging vanaf de 24. Meegereden met de MD-11 tot het punt waar ze baan op zou draaien.

Daarna snel naar een mooi plekje langs de baan gereden en een paar prachtige shots kunnen maken. Het was een laatste vertrek met passagiers in stijl!

Daarna was het wachten op de landing, ondertussen nog wat andere platen gemaakt.

De laatste landing vond ook plaats op baan 24, na de landing volgde een rondit over Schiphol.

Een aantal auto’s en de DC3 reed voor de MD-11 uit. Ik ging wederom mee in de P5. Dit keer voorop in de stoet. Heeft ook leuke beelden opgeleverd. Al was het wel een uitdaging om tussen de auto’s door te fotograferen. Met wat zwaaien dat ze naar links of rechts moesten lukte het goed.
In de P5 zaten dit keer ook nog twee anderen, extra gezellig en op en top sfeer!

Eenmaal terug op het Romeo platform kreeg de MD-11 nog een mooi water saluut.

En daarna was het over en uit…

Motoren uit en uitstappen…
Nadat de meeste passagiers uit het toestel waren, ben ik nog 1x terug gelopen het vliegtuig in om daar samen met de piloot (Charley Valette) in de cockpit samen met het boek op de foto te gaan.

Buiten stond inmiddels de 2e MD-11 (KCB) nog mooi in de schijnwerpers. Wat nog een paar mooie platen heeft opgeleverd. Een mooie afscheid van een iconisch 3 motorig toestel!

Daarna was het rond 18 uur toch echt tijd om definitief afscheid te nemen van de MD-11 en alle mensen van KLM/Schiphol en terug naar huis te gaan. Wat een bijzondere dag in de luchtvaartgeschiedenis, ben vereerd dat ik daar deel van uit heb mogen maken!

Op 11 januari 2015 viel dan uiteindelijk echt het doek voor de KLM MD-11, om even na 10-en vertrok ze “Floortje” PH-KCD Florence Nightingale voor de aller laatste keer vanaf Schiphol. Enkele honderd fans hebben haar uitgezwaaid, liefhebbers, piloten, cabin crew, technici, airside authority, verkeersleiding iedereen die ‘iets’ had met dit iconische vliegtuig nam afscheid.

Ik heb van je genoten MD-11! De foto’s blijven als herinnering! 🙂
KLM bedankt voor de mooie vlucht en Schiphol bedankt voor de uitnodiging om het van dichtbij mee te maken!

Geef een reactie