Stichting HoogvliegersOp zaterdag 30 juni 2012 was er op Amsterdam Airport Schiphol (EHAM) een Hoogvliegersdag van Stichting Hoogvliegers.
Wat is en doet de Stichting Hoogvliegers? Dit is een stichting die ernstig zieke en gehandicapte (verstandelijk/lichamelijk) kinderen voor één dag piloot laat zijn.

Wat was dit een ontzettend gave dag!
Maar liefst 104 kinderen zijn vandaag hoogvlieger geworden en kon de stichting de 5000ste hoogvlieger verwelkomen.

Op Schiphol Oost was een groot deel van het platform gereserveerd voor alle verschillende kleine toestellen waarin deze kinderen hun luchtdoop kregen.


Op de rest van het plaform stonden wat zakenjets.

De PH-PBA DC3 van de DDA was er ook, maar die vloog er al vrij snel vandoor naar Engeland. Die deed deze keer niet mee, de kustwacht wel.

Even na 9 uur waren de eerste hoogvliegers al aanwezig.
Ik mocht even voor 10 uur mee met een hoogvlieger om een rondje rondom & over Amsterdam te vliegen in een heel mooi toestel, de F-BNYC.

Na vertrek vanaf baan 22 werd koers gezet naar het zuiden-oosten, richting de Vinkeveense plassen.
Daarna de A2 over en richting Weesp/Muiderslot/Pampus.
Onderweg maakte de piloot een paar mooie bochten zodat ik het e.a. goed kon fotograferen.

De hoogvlieger vond dat wel leuk, de piloot vroeg vervolgens of de hoogvlieger het leuk zou vinden om een paar stunts uit te halen. Nou dat wilde de hoogvlieger wel.
En voor ik het wist maakte het vliegtuig een enorm scherpe S bocht boven het IJmeer. Dat had ik ook nog niet mee gemaakt. Super gaaf!
Volgende vraag, of de hoogvlieger wellicht even gewichtloos wilde worden, ook dat wilde de hoogvlieger wel.
Dus het vliegtuig klom even wat omhoog en ging vervolgens in een flinke duik naar beneden. Leuk joh om al het bloed in je lichaam naar je hoofd te voelen stijgen. Deze manoeuvre heet overigens parabool vliegen.

Daarna werd koers gezet naar het centrum van Amsterdam, wat gaaf zeg om ‘jouw’ stad zo mooi vanuit de lucht te zien liggen.

Daarna weer veilig geland op baan 22.

De gevlogen route in F-BNYC:

Niet veel later kwam het konvooi met vrachwagens, brandweer, politie & ambulances binnen met daarin een groot aantal hoogvliegers. Die mochten dwars over het plaform rijden om vervolgens mooi opgesteld te worden.

Binnen in de hangar van Jetsupport was er ook veel te beleven voor de kinderen en hun familieleden. Zo kon je ook worden geschminkt. Deze vrachtwagen chauffeur is enorm fan van Ko Piloot en heeft hem op z’n achterhoofd laten schminken.

In de hangar kregen kinderen ook hun vliegbrevet uitgereikt.
Op het moment dat een piloot het diploma wilde uitreiken aan een hoogvlieger gaf hij aan dat de hoogvlieger z’n handtekening moest zetten.
*plof* daar lag de hele hand op het diploma.
Hoe geweldig om te zien dat deze hoogvlieger het zo letterlijk nam!
Dus als volleerd handtekeningmaker heeft de piloot vervolgens de hand van de hoogvlieger omtrokken. En daarna moest natuurlijk ook de andere hand. Briljant!
En op het moment dat de piloot zelf zijn krabbel zette, legde de hoogvlieger zijn hand op ’t hoofd van de piloot. Machtig mooi om te zien!

Naast de vele vliegtuigen waar de kinderen in mochten vliegen, was het ambulance vliegtuig van de stichting er ook bij. Waar kinderen liggend in kunnen worden vervoerd.

Aan het eind van de dag was het tijd voor hét meest spectaculaire evenement voor de kinderen. De runwayrun. Al het materieel met wielen dat aanwezig was (zonder vleugels) kreeg van Schiphol & luchtverkeersleiding Nederland de gelegenheid om over de 09-27 (Buitenvelderbaan), de 18C-36C (Zwanenburgbaan) en diverse taxibanen te rijden.


Ik heb daar zelf op mogen rondlopen/liggen en zo foto’s gemaakt van alles wat er voorbij kwam rijden met toeters en bellen en ook een aantal vliegtuigen van waaruit ook werd gezwaaid.

De gereden route over de start/landingsbanen en taxibanen op Schiphol

En alsof dat nog niet genoeg was, ging een wens van mij ook nog in vervulling.
Rondjes vliegen om de verkeerstoren en ook nog over Schiphol-Centrum heen. Dat wilde ik al heel lang een keer doen.

Tot een paar jaar geleden was dat nog wel mogelijk vanaf vliegveld Rotterdam maar daar is helaas een einde aan gekomen.
(Weetje: Het hoogvliegers vliegtuig (PH-KMR) en de chef vlieger van het toestel voerden deze vluchten uit. Het vliegtuig had destijds nog geen brancard aan boord en was nog niet van Stichting Hoogvliegers maar van Kammair).

Maar wat was dat ontzettend gaaf! Het werd niet 1 maar 4 rondjes om de toren.
Ook in een toestel met mijn favoriete kleuren, die van KLM. Een Cessna 172 van de KLM Aeroclub uit Lelystad.

Wat heb ik een ontzettend gave en unieke foto’s gemaakt. Ik voel me echt bevoorrecht om dit te hebben mogen doen! Kippenvel momentje!


De gevlogen route om de toren van Schiphol heen in de PH-KBA:

En alsof ik nog niet genoeg had gevlogen vandaag, werd mij nog aangeboden of ik mee wilde vliegen met het KLM Aeroclub toestel naar Lelystad, daarna zou ik met de auto weer worden teruggebracht naar Schiphol. Nou prima!

Nog 1x over Schiphol Oost en daarna langs de Amsterdam ArenA, Amsterdamse Poort gevlogen en over het huis van m’n zusje.

Onderweg heeft de piloot (die ook instructeur is bij de KLM Aeroclub) nog een ‘engine failure’ gesimuleerd. Wat inhield dat je net doet alsof je motor er mee op houd. Er is een plek in de Flevo polder waar je dat mag oefenen. We vlogen dus lekker laag langs een boerderij en over een akker heen om vervolgens weer gas te geven en weer op hoogte te komen. Erg gaaf!

De gevlogen route in PH-KBA van Schiphol naar Lelystad:

Geef een reactie

Menu Sluiten
error: